Trafikpraktik

5. klasse

Trafikpraktikken for 5. klasser er dels en forberedelse til Den Store Cyklistprøve i 6. klasse, samt en konkret mulighed for eleverne i at få noget erfaring med forskellige færdselsmæssige udfordringer. Forløbet består af tre dele.

  1. I første del af forløbet skal vi diskutere sikker og hensigtsmæssig adfærd i trafikken, samt kigge på udstillede biler i museet og se hvordan bilens sikkerhedsudstyr har udviklet sig gennem tiden. Vi skal tale om hvorfor sikker adfærd og ordentligt udstyr er med til at skabe en mere sikker trafik. Derudover vil vi også se på fremtidens trafik og tale om de sikkerhedsmæssige, miljømæssige og etiske overvejelser, der er gjort her.
  2. Eleverne får også mulighed for at møde museets lastbilchauffør, der inviterer eleverne op i sin lastbil for at vise de farlige blinde vinkler, og tale om sikkerhed med særligt fokus på højresvingsulykker. Eleverne vil også få en quiz, hvor de skal reflektere over forskellige færdselsrelaterede spørgsmål, mens de går rundt blandt museets genstande.
  3. Den praktiske del af forløbet består af en række øvelser, der viser vigtigheden af hensigtsmæssig trafikal adfærd. Eleven får lov til at opleve, hvor vigtigt det er at regulere sin kørsel efter vejrforholdene på en glat- og grusbane. De får en øvelse, der understreger, hvor farligt det er at bruge mobilen i trafikken, samt en praktisk øvelse om brug af sikkerhedssele.

Forløbet afrundes med en fremvisning af en simuleret højresvingsulykke mellem vores lastbil og en cykel, der understreger dagens øvelser.

Forløbet efterlader eleverne med en større viden og praktisk erfaring i sikker trafikal adfærd, samt en grundig forberedelse til Cyklistprøven i 6. klasse.

Forløbet varer 4½ time og består af flere forskellige moduler, som beskrives grundigere nedenfor:

Undervisningsforløb

I forløbet på museet diskuterer vi hvordan fremtidens trafik kommer til at se ud. Kommer flere til at køre i elbiler? Vil vi i højere grad vælge cyklen, eller bliver den offentlige trafik så god, at vi vælger bus og tog. Vil ny byplanlægning gøre at trafikken blive mere sikker? I 1970´erne var der 3 dræbte i trafikken om dagen, hvordan fik vi nedbragt antallet af dræbte og kvæstede, og hvad skal der fx til for at endnu færre kommer til skade?

Lastbil

En lastbil med chauffør holder parkeret foran museet. Ved lastbilen demonstreres chaufførens begrænsede udsyn fra førerhuset og lastbilens tunge og langsomme manøvrering i trafikken. Eleverne lærer, hvor de skal placere sig i trafikken i forhold til lastbilen for at være sikre på at blive set og de inviteres op i førerhuset for ved selvsyn at opleve udsynet herfra, ligesom de placerer sig selv omkring lastbilen i forhold til bremselængde og blinde vinkler.

Opgavehæfte

Opgavehæftet indeholder dels en sektion, der sender eleverne rundt på museet, for at finde oplysninger de skal bruge for at kunne løse opgaverne, og dels en sektion, der handler om transport og bevægelse.

Praktiske øvelser

Eleverne kører på forskelligt underlag: grus, glatbane, cykling med uhåndterlig bagage og uopmærksom kørsel. Eleverne gennemkører en bane med forhindringer mens de fx sms’er. Eleverne prøver også vores seleslæde, og mærker på egen krop vigtigheden af at bruge sele.

Som fælles afslutning på dagen bliver eleverne kaldt udenfor på volden bag museet, hvor de bag sikker afspærring oplever lastbilen i aktion. Lastbilen demonstrerer bremselængde ved en fart på omkring 35 km/t (ca. bilens egen længde), den bakker og foretager et højresving, hvorunder en gammel cykel bliver kørt over. Opvisningen demonstrerer lastbilens store kræfter og vægt og giver eleverne nogle tydelige billeder at gå hjem med, der både skræmmer og fascinerer, og som de derfor vil huske længe efter – og som forhåbentlig vil blive aktiveret, når de selv befinder sig i trafikken.

Danmarks Tekniske Museum har indgået aftale med følgende kommuner om at tilbyde undervisningsforløbet gratis:

  • Hørsholm (uge 22)
  • Helsingør (uge 24+25)
  • Frederikssund (uge 39)

Kontakt skoletjenesten for mere information og tilmelding.

Vores trafikundervisning er støttet af Trygfonden

Danmarks Tekniske Museum © 2017