Ud i rummet! Et online undervisningsforløb

Målgruppe: 1. – 3. klasse

Fag: Historie, Natur og teknologi

Varighed: 45 min.

Maks. deltagere: 28 elever

Pris: 400 kr.

Som noget nyt tilbyder Danmarks Tekniske Museum online forløb til indskolingselever. Vi har afprøvet det på 24 klasser i Helsingør Kommune med stor succes.

I dette online forløb skal I med ud i rummet i museets rumudstilling, hvor I kan se den rumkapsel, der førte Andreas Mogensen ud til Den Internationale Rumstation. Andreas Mogensen er Danmarks første astronaut. Man kan først kalde sig astronaut, når man kommer endnu længere ud end en flymaskine, helt ud i rummet, der hvor der er planeter og stjerner.

I skal høre en hel masse om rumfart, hvordan man fx er vægtløs ude i rummet og må spænde sig fast til sin seng, når man skal sove. Og om hvordan man er nødsaget til at drikke sit eget tis for at få noget at drikke.

Læringsmål:

• Eleven udvikler et sprog indenfor rummet og rumfart.
  • Eleven bliver introduceret til enkelte fysik principper og love indenfor rumfart såsom tyngdekraft og vægtløshed.
  • Eleven bruger deres fantasi og viden til at tegne hvad de tror, man ser ud ad vinduet fra en rumstation.

Hvad kræver det:

• At I booker forløbet på undervisning@tekniskmuseum.dk
  • At læreren sender en invitation til Google Meet eller Teams til overstående e-mail, så vi får adgang til jeres klasserum på den givne dag.
  • At eleverne er samlet i klassen foran en storskærm eller derhjemme foran deres egen computer.
  • At der er god lyd, så I kan høre, hvad vi fortæller.
  • At eleverne har papir, blyant og tegneredskaber foran sig.
  • At læreren er ordstyrer og fortæller, når eleverne rækker hånden op.

Book besøget her

Hvis du har spørgsmål vedr. din booking kan du kontakte os tirsdag-torsdag kl. 14.00 -15.00 på 49 25 27 37 eller på mail undervisning@tekniskmuseum.dk

Åbningstider

Tirsdag-søndag 10.00-16.00

Det er gratis for skoler at besøge museet. Hvis I ønsker at booke et undervisningsforløb, kan I se prisen under det enkelte forløb.