Explore, Build, Play II

Legende teknologiforståelse i praksis 

Med Explore, Build, Play II tager Danmarks Tekniske Museum næste skridt i arbejdet med at udvikle og forankre legende tilgange til teknologiforståelse for børn. Projektet er en videreudvikling af Explore, Build, Play I (2023–2025), hvor vi gennem eksperimenter og prototyper har undersøgt, hvordan leg kan være en meningsfuld og engagerende vej ind i teknologiens verden. 

Barnets møde med museet

I denne anden fase er fokus på at få idéerne og erfaringerne ud at leve i praksis – og skabe langsigtede løsninger, der kan blive en integreret del af museets virke.  

Med udgangspunkt i barnets møde med museet arbejder vi for at sikre, at alle børn – uanset baggrund og forudsætninger – får en stærk og sammenhængende museumsoplevelse, hvor de kan lege, lære og være nysgerrige på teknologi. 

Projektet skal blandt andet

  • udvikle og afprøve nye læringsforløb og formater – både selvfaciliterede og faciliterede 
  • skabe guidelines for, hvordan museer kan arbejde med leg og teknologiforståelse på en bæredygtig måde 
  • udvikle designprincipper og forløbsmodeller, der kan bruges af formidlere og undervisere 
  • udforme en forretningsmodel for museets læringsenhed 
  • styrke sammenhængen mellem læringstilbud og museets samlede oplevelse 

Projektets målgruppe er børn i alderen 6–15 år – både i skole- og fritidsregi. 

Arbejdet er forankret i museets strategiske ambition om at være et sted, hvor teknologi bliver nærværende, undersøgende og meningsfuld – og hvor det legende får lov til at være en tilgang, ikke kun et format. 

Vi glæder os til tre år med udvikling, refleksion og samarbejde – og til at dele vores erfaringer undervejs. 

Projektstatus: I gang
Projektstart: april 2025
Projektafslutning: marts 2028
Projekttype: formidling

Finansiering: The LEGO Foundation

Projektgruppe:

  • Projektejer: Liva Rønn-Petersen, Direktør
  • Projektleder: Katrine Løck Worm, Projektleder 
  • Projektdeltagere: 
    • Birgitta Præstholm, Leder af læring
    • Maria Damlund, Undervisningsudvikler 
    • Mads Kring, Museumsinspektør 
    • Cecillie Christensen, Kommunikationskonsulent 

Forespørgsler: Katrine Løck Worm, Projektleder: klw@tekniskmuseum.dk