
Explore, Build, Play II

Legende teknologiforståelse i praksis
Med Explore, Build, Play II tager Danmarks Tekniske Museum næste skridt i arbejdet med at udvikle og forankre legende tilgange til teknologiforståelse for børn. Projektet er en videreudvikling af Explore, Build, Play I (2023–2025), hvor vi gennem eksperimenter og prototyper har undersøgt, hvordan leg kan være en meningsfuld og engagerende vej ind i teknologiens verden.
Barnets møde med museet
I denne anden fase er fokus på at få idéerne og erfaringerne ud at leve i praksis – og skabe langsigtede løsninger, der kan blive en integreret del af museets virke.
Med udgangspunkt i barnets møde med museet arbejder vi for at sikre, at alle børn – uanset baggrund og forudsætninger – får en stærk og sammenhængende museumsoplevelse, hvor de kan lege, lære og være nysgerrige på teknologi.


Projektet skal blandt andet
- udvikle og afprøve nye læringsforløb og formater – både selvfaciliterede og faciliterede
- skabe guidelines for, hvordan museer kan arbejde med leg og teknologiforståelse på en bæredygtig måde
- udvikle designprincipper og forløbsmodeller, der kan bruges af formidlere og undervisere
- udforme en forretningsmodel for museets læringsenhed
- styrke sammenhængen mellem læringstilbud og museets samlede oplevelse
Projektets målgruppe er børn i alderen 6–15 år – både i skole- og fritidsregi.
Arbejdet er forankret i museets strategiske ambition om at være et sted, hvor teknologi bliver nærværende, undersøgende og meningsfuld – og hvor det legende får lov til at være en tilgang, ikke kun et format.
Vi glæder os til tre år med udvikling, refleksion og samarbejde – og til at dele vores erfaringer undervejs.

Fakta
Projektstatus: I gang
Projektstart: april 2025
Projektafslutning: marts 2028
Projekttype: formidling
Finansiering: The LEGO Foundation
Projektgruppe:
- Projektejer: Liva Rønn-Petersen, Direktør
- Projektleder: Katrine Løck Worm, Projektleder
- Projektdeltagere:
- Birgitta Præstholm, Leder af læring
- Maria Damlund, Undervisningsudvikler
- Mads Kring, Museumsinspektør
- Cecillie Christensen, Kommunikationskonsulent
Forespørgsler: Katrine Løck Worm, Projektleder: klw@tekniskmuseum.dk