Frihed på to hjul

I dag ved alle, hvordan en cykel ser ud, men den dukkede ikke bare op ud af det blå. Der skulle en hel række af opfindelser til, før vi kom frem til den cykel, vi kender i dag. Det er en rejse, hvor opfindere hele tiden løste de nuværende problemer med en ny type cykel. Men så skabte de til gengæld nogle andre. Det en spændende rejse som du kan du følge i denne udstilling.

I udstillingen ”Frihed på to hjul” kan du se underlige, sjove, seje og fjollede cykler fra de sidste 200 år. Den ældste er en løbecykel fra år 1819 og den nyeste er en cykel fra det danske banelandshold for herrer, da de vandt VM i 2020. Udstillingen giver dig nye perspektiver på en hverdagsteknologi som de fleste af os tager for givet i vores hverdag.

Vidste du…

…at cyklen blev et symbol på kvinders frigørelse i slutningen af 1800-tallet?

Den moderne “sikkerhedscykel” blev udviklet i 1880’erne, og i løbet af de første årtier af 1900-tallet blev cyklen en fast del af hverdagen for mange danskere.

For kvinder åbnede cyklen helt nye muligheder. Pludselig kunne de transportere sig selv – uden hjælp fra en mand. Men cyklende kvinder vakte også opsigt og debat. Nogle læger advarede om, at saddelen kunne skade kvindelige kønsorganer, mens andre frygtede, at gnidningen kunne give kvinder erotisk stimulation.

Alligevel tog kvinderne cyklen til sig. Ligesom cigaretten blev den et tydeligt tegn på frihed og modernitet omkring år 1900. Mange kvinder lod sig fotografere med deres cykel, og i 1896 anbefalede Husmoderens Blad endda alle kvinder at anskaffe sig en “stålhest” – og lære at cykle. Men det krævede, at man turde sige farvel til tidens stramme tøj: korsettet skulle væk, som bladet skrev, “gemmes i kommodeskuffen”.

Se cykels historie del 1. For at kunne se denne video, skal du trykke ok til alle cookies.