UDSTILLINGER

Grundet myndighedernes COVID-19 retningslinjer er der enkelte af museets genstande, som man ikke længere kan komme ind i, det gælder fx SAS Caravelle, Starfighter og Trolleybussen. De kan dog alle ses fra gulvet, så man stadig får en oplevelse af deres størrelse og kraft.

Der er også udarbejdet en rute rundt på museet med tilhørende quiz, så alle gæster kan komme godt rundt og måske opdage nye dele af de store udstillinger.

OPFINDELSER - skabertrang og drømme

Udstillingen ”OPFINDELSER – skabertrang og drømme” ser på nogle af de opfindelser, der har skabt den verden, vi kender i dag. Nogle har radikalt ændret den måde, vi har indrettet vores verden på, nogle har lagt grundstenen til danske industrieventyr, mens andre aldrig blev til mere end en protoype. Fælles for dem alle er, at de repræsenterer en enestående menneskelig iderigdom og lyst og vilje til at løse udfordringer.

ELBILER PÅ VEJ - og det har de været længe

Har du overvejet at købe en elbil? For bare få år siden var det for mange slet ikke en del af overvejelserne ved et bilkøb. Men i dag er situationen anderledes, og selvom markedsandelen kun ligger på 3%, ser det ud til, at elbilen er på vej til at få sit folkelige gennembrud. Elbiler er i dag vokset til at være mere end et lille kuriosum og alle de store bilfabrikanter investerer massivt i udvikling af elbiler.

I museets udstilling ser vi på elbilens historie i Danmark med blandt andet den legendariske Ellert, Hope Whisper, som kørte galt under præsentationen i Forum i 1983, og solcelle-hybridbilen Toria Connector, der med sit imponerende udseende forsøgte at lægge et nyt lag på elbilen. I udstillingen præsenteres også det univers af elbiler som er på markedet i dag.

RUMMET TUR-RETUR

2 mio. hestekræfter skulle der til for at sende Andreas Mogensen ud i rummet. Og efter 10 vægtløse døgn vendte han næsen mod jorden igen med 28.000 km/t! Det bliver ikke større. Og nu kan du komme med på rumfart!

I udstillingen RUMMET TUR-RETUR kommer du helt tæt på Andreas Mogensens fascinerende rumkapsel, der sendte ham ud i rummet som den første dansker nogensinde.

Smartphonemania

Udstillingen handler om kommunikation og hvad teknologiske genstande gør ved vores måde at omgås hinanden. Den tager udgangspunkt i en hverdagsgenstand, som vi alle kender, nemlig smartphonen. Udstillingen bruger smartphonen til at fortælle om de udviklingstrin og innovationer, som har bragt os til smartphonen, som vi kender den i dag. Det er genstande som telefoner, radioer, tv’er, computere og elektricitet, som er vigtige elementer i en moderne smartphone.

Nogle af de centrale spørgsmål, som udstillingen stiller, er: Hvad betyder det, at milliarder af mennesker er forbundet via mobile enheder? Hvilke muligheder giver det i forhold til, hvordan vi udtrykker os selv, søger information og underholder os selv? Hvad betyder det for måden fremtidens samfund og verden kommer til at se ud? Hvordan påvirker teknologi vores liv og hverdag?

Danmarkshistorie i miniatureformat

Modeljernbanen er blevet til i et samarbejde mellem museet og en gruppe frivillige, der i ti år har arbejdet på modellen, og nu er de kommet så langt, at de er klar til at vise Danmarks industrihistorie fra 1847 helt op til 1960. Man kan bl.a. se Danmarks første jernbane mellem København og Roskilde, Ellehammers helikopterforsøg, Novo Nordisk første insulinfabrik og Fords samlefabrik anno 1924.

Udstillingen er specielt indrettet så museets modeljernbane virkelig kommer til sin ret. Lyset skifter mellem nat og dag og i loftet kan du beundre et udvalg af museets fine samling af modelfly. Du kan også opleve de bedste modeltog fra museets samlinger, heriblandt den berømte ”Krokodille” som Märklin producerede i mellemkrigstiden. Den anses i dag for at være et af de fineste togmodeller, der nogensinde er produceret og er et eftertragtet samlerobjekt.

Museets frivillige bygger stadig på modellen, og hver lørdag holder de åbent i værkstedet, så interesserede kan komme og se arbejdet skride fremad og få en snak om tog, skinner og bygninger.

Industri: fra håndværk til robot

Udstillingen viser en række afgørende nedslag i Danmarks udvikling som industrisamfund. Fra håndværksproduktion over den tidlige industrialisering og efterkrigstidens masseproduktion til nutidens automatisering, hvor robotter spiller en væsentlig rolle.

I udstillingen møder man kandestøberen, der repræsenterer det traditionelle håndværk, dampmaskiner, som lagde grunden til Danmarks industrialisering, samlebåndet som var resultatet af mange års effektiviseringer og til sidst industrirobotterne, som på den ene side har erstattet menneskelig arbejdskraft og på den anden side er en forudsætning for at Danmark fortsat er et industriland.

J.C.H. Ellehammer

Jacob Christian Hansen Ellehammer (1871-1946) er Danmarks mest berømte opfinder. Han fik 59 danske patenter og arbejdede med så forskellige ting som f.eks. flyvning, motorer, både til Tivoli, brandslukning og automater til forlystelseslivet. Hans sidste patent var på en kniv beregnet til at skære grisekroppe op med.

I udstillingen kan man bl.a. opleve Ellehammers fly med sammenklappelige vinger og hans helikopter med to rotorer, en model af koredningssystemet Extrico, kvælerkraven der beskytter mod kvælning bagfra, stjernemotorer, pumpen der kan forandre en Ford T til en brandbil og meget mere.

Nogle af Ellehammers opfindelser blev kommercielle successer, andre blev til en idé på et stykke papir. Han er mest kendt for sine flyveforsøg i 1906, men det blev hans brandslukningsudstyr, der dannede basis for den virksomhed, der fortsat eksisterer under navnet Ellehammer A/S.

Luft under vingerne

I udstillingen fortælles den fantastiske historie om en ny teknologis opfindelse og gennembrud fra de første myter og drømme om flyvning til ruteflyvning blev en realitet i mellemkrigstiden. I dag opfatter vi flyvning som en selvfølgelig del af vores hverdag.

I 1910 var det helt anderledes. Dengang var flyvning nyt og spændende, og danskerne kiggede interesserede på, når unge vovehalse satte livet på spil i spinkle flyvemaskiner af træ og lærred og med en mere eller mindre ustabil motor. Aviserne beskrev, hvor højt og langt, der blev fløjet, og jublen var stor, da Alfred Nervø som den første fløj ind over København, og Robert Svendsen tog turen over Øresund i sommeren 1910. Tilsvarende stor var sorgen tre år efter, da et styrt kostede en dansk flyver livet.

Til Lands og i Luften

Museet har en enestående samling af biler der dækker det meste inden for 'bil'-historien i Danmark. Danmarks første bil samt verdens ældste fungerende bil, Hammelvognen fra 1888, Kongehusets første automobil - en Landaulet model 1906 fra Delauney-Belleville, en boble-folkevogn fra 1948, en Volvo PV 444 fra 1947, en Alfa Dana racerbil fra 1958 og nogle af de første danske el-biler, bare for at nævne nogle af de biler, der er udstillet.

Cykelsamlingen på museet består af over 125 køretøjer. Dette indbefatter et-, to- og trehjulede cykler for voksne og børn. Herudover naturligvis tilbehør af forskellig slags, lygter, pumper, lappegrejer, låse, anhængere m.m. Samlingen er ganske repræsentativ for cyklismens udvikling i Danmark og giver et godt indtryk af både hverdagscyklismen og de mere kuriøse cyklende indslag.

Museet rummer også over en stor samling af fly. Der er både gamle propelfly, helikoptere, svævefly, privatfly, passagerfly og mange af forsvarets tidligere fly. Museet rummer mange klenodier. Ud over Ellehammers første fly ses også Maagen 2 (Donnet Lévêque flyvebåd), en af de første DC-3 rutefly og det flotte jet-passagerfly Caravellen. Af jagerfly kan nævnes den amerikanske Starfighter, hvor du kan prøve at sidde bagved pinden, den engelske Gloster Meteor og den svenske Draken.

Danmarks Tekniske Museum © 2017