Når den fysiske og virtuelle verden smelter sammen

Af  museumsinspektør Jacob Thorek Jensen

Museets kommende udstilling, GAMER, tager udgangspunkt i, hvor udbredt gaming er blevet blandt danskerne. Det er både unge og ældre, mænd og kvinder – og med forskellige uddannelsesbaggrunde som spiller. Selvom næsten alle unge drenge spiller regelmæssigt, så er gennemsnitsalderen på en gamer i Danmark 35 år.

Udstillingen handler om, hvordan gaming påvirker vores liv og tilværelse. Derfor var det også helt afgørende for os at skabe udstillingen i samarbejde med nogle af de gamere, for hvem gaming er helt centralt i deres liv. Jeg vil her dele museets overvejelser om, og erfaringer med at skabe udstillingen sammen med de ”rigtige” eksperter på gaming.

Jeg er selv tidligere gamer, og brugte mange timer foran computerskærmen i mine teenageår i 1990’erne med at spille Simcity, Settlers, Red Alert, Battlefield 1942 m.fl. I de seneste år har jeg dog ikke spillet, og må altså erkende, at jeg langt fra er ekspert på gaming i dag. Så vi skulle have nogle af gamerne i dag i tale, hvis vi ville lave en udstilling, som netop tager udgangspunkt i, hvad gaming er i dag, og hvordan det påvirker vores liv.

Museet har i de sidste par år delt adresse med skolen FGU Øresund, og det var derfor nærliggende at samarbejde med nogle af deres lærere og elever om udviklingen af udstillingen. Museet indgik et samarbejde med skolens klasse for it og entreprenørskab, som skulle bidrage til at konceptudvikle, rådgive i forhold til indhold, opbygning samt drift og videreudvikling af udstillingen, når den er åben. Elevernes perspektiver på gaming har været med til at åbne for temaer i udstillingen, som vi ikke selv ville have opdaget var en vigtig del af gaming-kulturen. Gaming er nemlig ikke bare gaming. Der er stor forskel på, hvilke spil man spiller, hvilken hardware man spiller på, og hvorfor man spiller – er det fx bare for at hygge sig, blive bedre eller professionel konkurrence, som i esport?

Vi har også lavet interviews med unge der går til esport i nogle af de mange nye esportsklubber, som er opstået herhjemme i de seneste år. Faktisk er esport den hurtigst voksende sportsgren i Danmark. Samtalerne med gamerne har været afgørende for de temaer, som museets gæster kan udforske i udstillingen. Vi ser bl.a. nærmere på, om man bliver mere voldelig af at spille. Forskningen viser, at man ikke bliver voldelig af at spille, men samtidig kan mange gamere fortælle, at de har ødelagt noget i raseri efter at være blevet dræbt i et spil. I mange spil er der også et nedgørende syn på piger og kvinder, hvilket medfører at de oplever gaming som sexistisk og får en følelse af, at det ikke er noget for dem.

Et centralt tema, som gik igen i de samtaler, som vi havde med gamerne, var forskellen mellem den online og fysiske verden – eller netop pointen, at der ikke er nogen synderlig forskel. Flere gamere har nogle af deres bedste venner online; både fra Danmark og udlandet. Der er selvfølgelig en forskel på de ting, som man kan foretage sig sammen online og i den fysiske verden, men mange gamere oplever gaming som socialt, da man nemt kan ”være sammen” med sine venner, blot ved at gå online i et spil hjemmefra. Der er dog også mange, som oplever at hårdt og nedværdigende sprog i spillene, som kan gøre ondt, selvom man måske ikke kender den person, som kommer med en dårlig bemærkning.

Som museum kan vi komme med perspektiver fra fortiden og vise, hvordan gaming-kulturen har udviklet sig. Det gør vi også i udstillingen og ser bl.a. nærmere på, hvorfor konsolmarkedet i dag er domineret af Sony og Microsoft, og hvordan spilfigurerne har udviklet sig i takt med, at grafikken er blevet bedre. Og så er der naturligvis rig mulighed for ikke bare at se på de gamle konsoller og spil, men faktisk også mulighed for at spille dem, fx Pac Man og Space Invaders på originale arkademaskiner fra 1970’erne og 1980’erne.

Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On Youtube