Trafikundervisning

I samarbejde med en lang række nordsjællandske kommuner, Nordsjællands Politi og Rådet for Sikker Trafik tilbyder Danmarks Tekniske Museum trafikundervisning for 3. klasser. (evt. 4 kl.)

Forløbet varer 4 timer og består af følgende moduler:

Den lille cyklistprøve

Den lille cyklistprøve er vores trafikforløb målrettet 3. og 4. klasser. I forløbet vil vi gennem en blanding af sjove, praktiske øvelser, undervisning, dialog og selvstændige opgaver forbedre elevernes evne til at begå sig sikkert i trafikken. Forløbet består af tre dele.

I undervisningsforløbet vil vi gennemgå trafikkens historie, og bruge museets genstande til at tegne et billede af, hvordan vi er nået frem til de færdselsforhold- og regler, som vi kender i dag.

Derudover vil eleverne få mulighed for at løse en quiz i mindre grupper, der vil afprøve deres sunde fornuft, viden om trafiksikkerhed og samtidigt vil sende dem på en tur rundt på museet, så de får mulighed for at lade sig inspirere af museets genstande.

Den praktiske del af forløbet består af den lille cyklistprøve, hvor eleverne vil blive testet i sikker kørsel og trafikal adfærd. Derudover vil eleverne også prøve kræfter med en øvelsesbane, hvor de får mulighed for at øve deres evne til at betjene cyklen roligt og sikkert.

Eleverne vil gå fra forløbet med ny viden om trafikken og trafiksikkerhed, bedre adfærd på og betjening af cyklen, og en selvsikkerhed i trafikken som vil hjælpe dem med at begå sig sikkert fremadrettet.

Trafiksikkerhedsquiz:

Quizpapir med spørgsmål om trafiksikkerhed og udstillingen på Teknisk Museum, som samler op på den viden eleverne har om trafik.

Danmarks Tekniske Museum har indgået aftale med følgende kommuner om at tilbyde undervisningsforløbet gratis:

  • Lyngby-Taarbæk (uge 16)
  • Hørsholm (uge 17+22)
  • Fredensborg (uge 18+19)
  • Helsingør (uge 20+21+24+25)
  • Furesø Kommune (uge 34)
  • Hillerød (uge 35)
  • Rudersdal (uge 37)
  • Frederikssund (uge 38+39)

Kontakt skoletjenesten for mere information og tilmelding.

Trafikpraktik for femte

Trafikpraktikken for 5.klasser er dels en forberedelse til Cyklistprøven, samt en konkret mulighed for eleverne i at få noget erfaring med forskellige færdselsmæssige udfordringer. Forløbet består af tre dele.

I undervisningsforløbet vil vi diskutere sikker og hensigtsmæssig adfærd i trafikken, samt kigge på biler og hvordan deres sikkerhedsudstyr har udviklet sig gennem tiden. Vi vil klargøre hvorfor sikker adfærd og ordentligt udstyr er med til at skabe en mere sikker trafik. Derudover vil vi også se på fremtidens trafik og dens sikkerhedsmæssige, miljømæssige og etiske overvejelser.

Eleverne får også mulighed for at møde museets lastbilchauffør, der inviterer eleverne op i sin lastbil for at vise de farlige blinde vinkler, og tale om sikkerhed med særligt fokus på højresvingsulykker. Eleverne vil også få en quiz, hvor de skal reflektere over forskellige færdselsrelaterede spørgsmål, mens de går rundt blandt museets genstande.

Den praktiske del af forløbet består af en række øvelser, der viser vigtigheden af hensigtsmæssig trafikal adfærd. Eleven får lov til at opleve hvor vigtigt det er at regulere sin kørsel efter vejrforholdene på en glat- og grusbane, og får en øvelse der understreger hvor farligt det er bruge deres mobil i trafikken, samt en praktisk øvelse om brug af sikkerhedssele.

Forløbet afrundes med en fremvisning af en simuleret højresvingsulykke mellem vores lastbil og en cykel, der understreger dagens øvelser.

Forløbet efterlader eleverne med en større viden og praktisk erfaring i sikker trafikal adfærd, samt en grundig forberedelse til Cyklistprøven.

Forløbet varer 4½ time og består af flere forskellige moduler:

Lastbil

En lastbil med chauffør holder parkeret foran museet. Ved lastbilen demonstreres chaufførens begrænsede udsyn fra førerhuset og lastbilens tunge og langsomme manøvrering i trafikken. Eleverne lærer, hvor de skal placere sig i trafikken i forhold til lastbilen for at være sikre på at blive set, idet de inviteres op i førerhuset for ved selvsyn at opleve udsynet herfra, ligesom de placerer sig selv omkring lastbilen i forhold til bremselængde og blinde vinkler.

Praktiske øvelser

Eleverne kører på forskelligt underlag, grus, glatbane, cykling med uhåndterlig bagage, uopmærksom kørsel: Eleverne gennemkører en bane med forhindringer, mens de sms’er. Eleverne prøver vores seleslæde, og mærker på egen krop vigtigheden af at bruge sele.

Undervisningsforløb

I forløbet på museet diskuterer vi hvordan fremtidens bil kommer til at se ud. Hvis vi inden for en årrække ikke har mere olie skal vi til at finde andre løsninger. Hvad bliver fremtidens brændstof? I 1970´erne var der 3 dræbte i trafikken om dagen, hvordan fik vi nedbragt antallet af dræbte og kvæstede i trafikken og hvad skal der til for at endnu færre kommer til skade?

Opgavehæfte

Opgavehæftet indeholder dels en sektion, der sender eleverne rundt på museet for at finde oplysninger, de skal bruge for at kunne løse opgaverne, og dels en sektion, der handler om transport og bevægelse.

Som fælles afslutning på dagen bliver eleverne kaldt udenfor på volden bag museet, hvor de bag sikker afspærring oplever lastbilen i aktion. Lastbilen demonstrerer bremselængde v. en fart på omkring 35 km/t (ca. bilens egen længde), den bakker og foretager et højresving, hvorunder en gammel cykel bliver kørt over. Opvisningen demonstrerer lastbilens store kræfter og vægt og giver eleverne nogle tydelige billeder at gå hjem med, der både skræmmer og fascinerer, og som de derfor vil huske længe efter – og som forhåbentlig vil blive aktiveret, når de selv befinder sig i trafikken.

Danmarks Tekniske Museum har indgået aftale med følgende kommuner om at tilbyde undervisningsforløbet gratis:

  • Hørsholm (uge 22)
  • Helsingør (uge 24+25)
  • Frederikssund (uge 39)

Kontakt skoletjenesten for mere information og tilmelding.

 

Vores trafikundervisning er støttet af Trygfonden

 

Danmarks Tekniske Museum © 2017