Pas på! Der kommer en bil

Antallet af biler, motorcykler, busser og cykler stiger kraftigt i det 20. århundrede, og vores måde at omgå hinanden i trafikken ændres for altid. Alting går hurtigere og risikoen for uheld stiger. Trafikregler bliver løsningen på udfordringen med de mange trafikanter. I forløbet taler vi om transportens udvikling, mens vi

Continue reading

Drømmen om at flyve

Den ældste flyvemaskine på Danmarks Tekniske Museum er godt 100 år gammel. Men drømmen om at flyve er meget ældre end det. I dette undervisningsforløb hører vi gamle myter om mennesker, der flyver, og vi taler om de første halsbrækkende forsøg på at overvinde tyngdekraften. I museets udstillinger ser vi

Continue reading

Eventyret i kandestøberiet

Alle, der har læst H.C. Andersens eventyr om den standhaftige tinsoldat, ved, at tinsoldaten endte sine dage i kakkelovnen sammen med danserinden, som han var så forelsket i. Dér smeltede han og blev til et hjerte, og det var stuepigen, der fandt hjertet næste dag, da hun skulle tømme askeskuffen.

Continue reading

Det er min ide!

Hvad er en god opfindelse? Og hvordan bliver den skabt? Hvordan ser en rigtig opfinder ud? Vi ser nærmere på de mange gode og dårlige opfindelser, som eleverne kender fra deres hverdag. Vi ser på nogle af de store opfindelser, der har ændret vores verden, bl.a. motoren, flyvemaskinen og computeren.

Continue reading

Energikrisen

Energikrisen i 1973 bringer for alvor menneskets afhængighed af fossilt brændsel frem i lyset. Der bliver indført bilfrie søndage, og forskningen på energiområdet styrkes. Men hvad nu, hvis vi allerede tidligere havde anvendt alternative former for drivkraft? Eleverne bliver opdelt i forskellige grupper, der hver især skal opstille scenarier og

Continue reading

Industri: Fra Håndværk til Robot

Dampen var den første energikilde, der systematisk blev anvendt i maskiner. Men hvordan fungerer disse dampmaskiner og, hvordan har de påvirket vores samfund?Forløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.Til slut får eleverne selv mulighed for at arbejde

Continue reading

Elektricitet og kommunikation

Vi taler om et af de store systemer, som vi til dagligt er afhængige af uden at tænke over det: Elektricitet, hvordan virker det, og hvad sker der, når det ikke virker? Hvordan skaber man og opbevarer man elektricitet? Vi diskuterer, hvordan elektriciteten kan bruges, og hvordan den ændrede vores

Continue reading

Hjem, kære hjem

I dette undervisningsforløb ser vi på, hvordan hjemmets teknik har ændret sig i de sidste 100 år. Vi ser på de mere nære tekniske ting, vi omgiver os med til daglig, inden for temaerne husholdning, hygiejne, kommunikation og underholdning. Hvordan opbevarede man mad før køleskabet, og er det rigtigt, at

Continue reading

Fra fjer til fly

Kan mennesket lære at flyve ved at se på fuglene, eller er det noget helt andet, der skal til for at overvinde tyngdekraften? Og flyver en luftballon, fordi man putter en sky ind i den? I dette undervisningsforløb ser vi nærmere på menneskets mange eksperimenter med at flyve og taler

Continue reading

Opfindelser

Vi diskuterer kriterierne for en god opfindelse. Eleverne skal selv være med til at indkredse og teste nogle af de evner og færdigheder, der skal til for at skabe opfindelser. Med udgangspunkt i små øvelser diskuterer vi, hvilken proces en opfinder gennemgår, og hvor mange forskellige evner der er nødvendige

Continue reading