Skoleelever oplever Håndens arbejde

I januar måned myldrede det med elever fra Helsingør kommunes 5. klasser på Danmarks Tekniske Museum. I løbet af en hel dag lærte eleverne om hårde og bløde materialer i værkstedet, om samlebåndsarbejde og om den industrielle udvikling fra håndværk til robot.

Den ene del af dagen oplevede eleverne udstillingen Industri: fra håndværk til robot. Her fulgte museets underviser eleverne gennem industriudviklingen i løbet af de sidste 400 år, og eleverne prøvede selv at agere arbejdssjak på en støvsugerfabrik. Det skulle gå tjept ved samlebåndet og fejl i produktionen straffede sig undervejs. Det krævede samarbejde.

I den anden ende af museet, havde tidligere lærer på Hornbæk Skole Richard Eriksen, indrettet et producerende værksted. Her producerede eleverne deres egen oplukker af træ, møtrikker og sten. Et korps af frivillige hjalp til ved de snurrende maskiner, hvor eleverne havde travlt med at nå igennem de mange arbejdsgange. Det var vigtigt at nå at blive færdig, for til slut fik eleverne en sodavand med kapsel, så de kunne afprøve deres nye oplukker.

Klasserne var begejstrede for den anderledes skoledag: ”Tak for en god og udbytterig dag. Det var bare helt igennem en fornøjelse” og ”Fantastisk dag på Teknisk Museum”, skriver to lærere efter deres besøg. Lærerne fremhævede bl.a. at eleverne via dagen fik ny viden om de industrielle tidsperioder, oplevede samlebåndsarbejde på egen krop og fik hænderne i et specialiseret håndværk.

Dagen var målrettet faget ”Håndværk og Design”, og var en del af et større projekt, hvor Helsingør Kommune får økonomisk støtte til at udvikle det nye skolefag, via en særlig ”Åben Skole-pulje” under Kulturministeriet og Ministeriet for Undervisning.

I alt deltog 32 klasser i workshopforløbet på Danmarks Tekniske Museum.

Projektet var et samarbejde mellem Danmarks Tekniske Museum, Staben for læring og børnekulturkonsulenten i Helsingør Kommune.

Oplev stemningen fra dagen på denne fine film produceret af splitart.dk:

https://youtu.be/5YgDnWT44mg