Danmarks ældste bil fylder 130 år – Hammelvognen har rund fødselsdag

Søndag den 1. juli fejrer museet Hammelvognen, der i år runder de 130 år. Vi siger tillykke ved at starte bilen op, så den kan få lov til at strække hjul og vise at den stadig er verdens ældste bil, der kan køre. Så kom og få en oplevelse udover det sædvanlige, og giv den gamle vogn en festlig dag.

Hammelvognen fra 1888 er Danmarks allerførste bil – og verdens ældste bil, der stadig kan køre. Og i anledning af bilens 130 års fødselsdag, bliver den startet op og demonstreret på Danmarks Tekniske Museum søndag d. 1. juli kl. 11 og 13.

Hammelvognen er en del af museets imponerende bilsamling, helt tilbage fra den gang bilerne lignede hestevogne og frem til nye hybridbiler på brint og el. Museets øvrige biler er også shinet op på dagen, så gæsterne kan følge udviklingen i design og teknologi frem til i dag.

I sommeren 1888 mødte der københavnerne et underligt syn: En vogn der kørte af sig selv uden hjælp fra heste, folk eller fæ. Der var tale om Hammelvognen, som blev bygget på Alfred F. Hammels maskinfabrik på Nørrebro af konstruktøren værkfører Urban Johansen. Hammelvognen kom kun 2 år efter at Daimler og Benz havde gjort forsøg med deres trehjulede køretøjer, der blev trukket af en forbrændingsmotor.

Hammelvognen blev ikke nogen kommerciel succes, men del viste vejen dansk teknologi go industri og blev i 1925 overdraget til Danmarks Tekniske Museum.

I 1952 blev bilen sat i stand og deltog i verdens ældste billøb, The London to Brighton Race arrangeret af The Royal Automobile Club i England. Den 87 km lange tur fra London til Brigthon gennemførte den på 12½ time. Hammelvognen er dermed den ældste bil, der er i stand til at køre, og du kan se det ske ved fejringen af 130 året søndag den 1. juli.

Se her hvordan det så ud i 1952 da Hammelvognen deltog i ”The London to Brighton Race”: https://youtu.be/LOBrZEv2i9k

 

Arrangementet foregår søndag den 1. juli kl. 11 og 13. Det er gratis at deltage, når der er betalt entre til museet. Hver opmærksom på at i tilfælde af dårligt vejr, må vi nøjes med at se nærmere på hvordan Hammelvognen virker indendørs.